Islamic Education Based on Theocentric Humanism

Study of Tuan Guru Zainuddin Abdul Madjid’s Islamic Education Thought

Authors

  • Muhammad Thantowi Jauhari

Abstract

In colonial era, education was something that was very difficult to access, especially for the indigenous people. Hence, some Islamic figures emerged for establishing Islamic educational institutions independently with their community. In Lombok, Tuan Guru Muhammad Zainuddin Abdul Madjid was the founding figure of two modern madrasas in colonial era; Nahdlatul Wathan Diniyyah Islamiyah (NWDI) and Nahdaltul Banat Diniyyah Islamiyah (NBDI). These Islamic education institutions are the first madrasa in Lombok using class system and established Islamic education learning curriculum. Hence, this article tries to discuss Tuan Guru Muhammad Zainuddin Abdul Madjid’s Islamic educational thoughts. By using hermeneutical approach, this article will explain: first, how the construction of Islamic education thought Tuan Guru Zainuddin Abdul Madjid. Second, how Tuan Guru Zainuddin Abdul Madjid's theocentric humanism forms in Islamic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abd Ak-Karim Al-Bazdawi, Abu Yusuf Muhammad Bin Muhammad, Ushul Ad-Dhin (Ed), Hans Peter Linss, Kairo: Isa Al-Babi Al-Balabi, 1383H/1963 M.

Abdul Fattah dkk, Dari Nahdlatul Wathan untuk Indonesia, Dinas Sosial NTB, 2017.

Abdul Hayyi Nu’man dan Shafari Asy’ari, Organisasi Nahdlatul Wathan: Organisasi Pendidikan, Sosial dan Da’wah Islamiyah, Selong: Pengurus Daerah Nahdlatul Wathan Lombok Timur, 1988.

Abdul Hayyi Nukman dkk, Nahdlatul Wathan Organisasi Pendidikan, Sosial, dan Dakwah Islamiyah, Selong: PD NW Lombok Timur, 1988.

Abdul Madjid, Muhammad Zainuddin, at-Tuḥfah Al-Anfanāniyyah Syarḥ An-Nahḍah az-Zainiyyah, ttp.: tp., t.t.

_______________, Ḥizb Nahḍah al-Waṭan wa Ḥizb Nahḍahi al-Banāt, Anjani: tp. 2015.

_______________, Memilih Guru, dalam Al-Ad’iyyah wa Al-Manẓṹmah li Ṭullāb Ma’had Dār Al-Qur’ān wa Al-Ḥadĩṡ Al-Majidiyyah asy-Syāfi’iyyah Nahḍatul Waṭan, Anjani: MDQH, 2013.

_______________, Nazham Batu Ngompal Tarjamah Tuḥfah Al-Aṭfāl, dalam Al-Ad’iyyah wa Al-Manẓṹmah li Ṭullāb Ma’had Dār Al-Qur’ān wa Al-Ḥadĩṡ Al-Majidiyyah asy-Syāfi’iyyah Nahḍatul Waṭan, Anjani: MDQH, 2014.

_______________, Naẓam Batu Ngompal, Jakarta: al-Abrār, 1994.

_______________, Risālah at-Tauhid, Semarang: Toha Putra, 1992.

_______________, Al-Ad’iyyah wa Al-Manẓṹmah li Ṭullāb Ma’had Dār Al-Qur’ān wa Al-Ḥadĩṡ Al-Majidiyyah asy-Syāfi’iyyah Nahḍatul Waṭan, ttp.: t.p.t.t.

_______________, Wasiat Renungan Masa Pengalaman Baru, Mataram: Pengurus Besar Nahdlatul Wathan, 2002.

Abdullah, Amin, Humanis Religius Versus Humanis Sekuler: Menuju Sebuah Humanisme Spiritual, dalam Islam dan Humanisme: Aktualisasi Humanisme Islam di Tengah Krisis Humanisme Sekuler, ed. Kamdani, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.

Abi al Hasan, Sayyid Syarif, At-Ta’rĩfāt, Bairut: Dar Al-Kotob Al-Ilmiyah, 1971.

Abi Bakr Al-Qurtubi, Abu Abdillah Muhammad Bin Ahmad Bin, Al-Jāmi’ Li Ahkām Al-Qur’ān, Cet. Ke-1, Beirut: Al-Risālah, 2006.

Achmadi, Ideologi Pendidikan Islam: Paradigma Humanisme Teosentris, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Adnan, Afifuddin, Pelajaran Ke-NW-an untuk Madrasah dan Sekolah NW, Pancor: Biro Dakwah Yayasan Pendidikan Hamzanwadi, 1983.

Ahimsa, Heddy Shri, Paradigma Profetik Islam: Epistemologi, Etos, dan Model, Yogyakarta: Gajah Mada University Press, 2016.

Al-Ghazali, Al-Imam, al-Munqiẑ Min aḍ-Ḍalāl, (ed), Abd al-Halim Mahmud, Kairo: dar al-Maárif, Lt.

_____________, Iḥyā’ ‘Ulṹm ad-Dĩn, Juz. Ke-3, Beirut: Maktabah asy-Sya’biyyah, 1974.

_____________, Syarḥ Ayyuhā al-Walād, Libanon: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2012.

Al-Habsyi, Husin Anis, Kritik Islam atas Marxisme dan Sesat-pikir Barat Lainnya, terj. Marxism and Other Western Fallacies, Bandung: Mizan, 1996.

Al-Maraghy, Ahmad Musthafa, Tafsir al-Marāgi, Jilid. Ke-1. Cet. Ke-2, Beirut: Dār al-Iḥyā’ at-Turāṡ al-Arabi, 1985.

Al-Qaht’ani, Said bin Musfir, Buku Putih Syekh Abdul Qadir Al-Jailani, Jakarta: Darul Falah, 1425 H.

Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis, Jakarta: Rineka Cipta, 2002.

As’ad, Aliy, Bimbingan Bagi Penuntut Ilmu Pengetahuan, terj. Kitab Ta’limul Muta’allim, karya Imam Zarnuji, Kudus: Menara Kudus, 1978.

Asari Hasan, Nukilan Pemikiran Islam Klasik: Gagasan Pendidikan Al-Ghazali, Yogyakarta: Tiara Wacana, 1999.

Assegaf, Abd. Rachman, Filsafat Pendidikan Islam: Paradigma Baru Pendidikan Hadhari Berbasis Integratif- Interkonektif, Jakarta: Rajawali Pers, 2011.

Asy’ari, Musa, Berpikir Multidimensional: Keluar Dari Krisis Bangsa Yogyakarta: tp, tt.

Bagus, Lorens, Kamus Filsafat, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2000.

Barthlowmew, John Ryan, Alif Lam Mim: Kearifan Masyarakat Sasak, Yogyakarta: PT Tiara Wacana Yogya, 2001.

Bashori Muchsin dkk, Pendidikan Islam Humanistik: Alternatif Pendidikan Pembebasan Anak, Bandung: PT Refika Aditama, 2010.

Bashori. Dkk, Pendidikan Islam Humanistik Alternatif Pendidikan Pembebasan Anak, (Bandung: PT Refika Aditama, 2010), hlm. 154.

Chabib Thoha, dkk, Metodologi Pengajaran Agama, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1999.

Daulay, Haidar Putra, Pendidikan Islam Dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia, Jakarta: Kencan, 2004.

Davies, Tony, Humanism: The New Critical Idiom, London: Routladge, 1997.

Departemen Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama, 2008.

Dhofier, Zamakhsyari, Tradisi Pesantren: Studi Tentang Pandangan Hidup Kyai, Jakarta: LP3ES, 1982.

E. Palmer, Richard, Hermeneutika: Teori Baru Mengenai Interpretasi, terj. Musnur Hery dan Damanhuri Muhammed, cet. Ke-2, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.

Fahrurrozi dan Lalu Muhammad Iqbal, “Nahdlatul Wathan dan Pembangunan Sosial-Keagamaan di Nusa Tenggara Barat”, dalam Jurnal Bimas Islam, Vol. 7. Nomor, 1, 2014.

Flew, Antony, A Dictionary of Philosophy, New York: St. Martin Press, 1979.

Habib, Muslihan, Pendidikan Ke-NW-an Untuk Pegangan Guru dan Siswa Kelas XI, Jakarta: Pondok Pesantren Nahdlatul Wathan DKI Jakarta, 2016.

Hadi, M. Samsul, Islam Spiritual: Cetak-Biru Keserasian Eksistensi, Malang: UIN Malang Press, 2007.

Hadiwijono, Harun, Sari Sejarah Filsafat Barat 2, Yogyakarta: Kanisisus, 1995.

Hanafi, Muhammad, Pendidikan Spiritual Menurut Maulana Al-Syekh Dalam Perspektif Kecerdasan Spiritual Danah Zohar dan Ian Marshall, Yogyakarta: Program Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga, Tesis, 2016.

Husni, Munawir, Nahdlatul Wathan: Restorasi Islam Indonesia Timur, Yogyakarta: Smesta Ilmu, 2018.

Hamdi, Saipul, Nahdlatul Wathan di Era Reformasi: Agama, Konflik Komunal dan Peta Rekonsiliasi, Mataram: Pulham Media, 2019.

Ibnu Faris, Ahmad, Mu’jam Aqayis al-Lugah, vol. 2, Baerut: Dar al-Jil, 1991.

Ibrahim Anis dkk, Mu’Jam al-Waṣĩṭ, ttp.: t.p., t.t. V:1-2.

Kaelan, Metode Penelitian Agama, Kualitatif Interdisipliner, Yogyakarta: Paradigma, 2010.

Kamaluddin, Undang Ahmad, Filsafat Manusia; Sebuah Perbandingan Antara Islam Dan Barat, Bandung: Pustaka Setia, 2012.

Kuntowijoyo, Islam Sebagai Ilmu: Epistemologi, Metodologi, & Etika, Jakarta: Teraju, 2005.

M. Alfatih Suryadilaga dkk, Miftahus sufi, Yogyakarta: Teras, 2008.

Madjid, Nurcholis, Islam Doktrin dan Peradaban, Jakarta: Yayasan Wakaf Paramadina, 1992.

______________, Islam Agama Kemanusiaan, Jakarta: Dian Rakyat, 2010.

Magnis Suseno, Frans, Menalar Tuhan, Yogyakarta: Galang Press, 2006.

______________, Humanisme Religius vs Humanisme Sekuler? dalam Islam dan Humanisme: Aktualisasi Humanisme Islam di Tengah Krisis Humanisme Sekuler, ed. Kamdani Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2007.

Manzur, Ibnu, Lisān Al-‘Arab, Kairo: Dar Al-Ma’arif, tt.

Maragustam, Filsafat Pendidikan Islam: Menuju Pembentukan Karakter Menghadapi Arus Global, Yogyakarta: Kurnia Kalam Semesta, 2016.

Mas’ud Abdurrahman, Menggagas Format Pendidikan Nondikotomik, Yogyakarta: Gama Media, 2002.

Masnun, Tuan Guiru KH Muammad Zainuddin Abdul Madjid: Gagasan dan Gerakan Pembaharuan Islam di Nusa Tenggara Barat, Jakarta: Pustaka al-Miqdad, 2007.

Masyhuri, Aziz, Pokok Pikiran Pengembangan Pengkajian Kitab’ dalam

Hasbullah, Sejarah Pendidikan Islam Di Indonesia: Lintasan Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 1999.

Muhammad Thohri, dkk, Menyusuri Keagungan Cinta Maulana, Mataram: Sanabil, 2015.

Muliadi, Erlan, Kontribusi Tuan Guru KH. Muhammad Zainuddin Abdul Majid dalam Pembaharuan Pendidikan Islam di Pulau Lombok pada Tahun 1932-1997, Yogyakarta: Tesis UIN Sunan Kalijaga, 2012.

Munawir Husni dan Hasan Asy’ari, Teosofi Maulana: Nilai Moral Kesufian Dalam Wasiat Renungan Masa TGKH. Muhammad Zainuddin Abdul Majid, Yogyakarta: Binafsi Publisher, 2015.

Munawwir, Ahmad Warson, Al-Munawwir: Kamus Arab-Indonesia, Surabaya: Pustaka Progresif, 1997.

Muslihan Habib dan Thaharuddin, Nilai-Nilai Monumental dalam Semboyan NW: Refleksi Pemikiran Maulana Syaikh Tuan Guru Kyai Haji Muhammad Zainuddin Abdul Madjid dalam Buku Wasiat Renungan Masa, Jakarta: Pondok Pesantren Nahdlatul Wathan Jakarta, 2013.

Muslim, Muslihun, Kiprah dan Pemikiran Nahdlatul Wathan dari TGKH. Muhammad Zainuddin Abdul Madjid ke Dr. TGKH. Muhammad Zainul Majdi, Surabaya: Cerdas Pustaka Publiser Surabaya, 2012.

Nasri, Ulyan, Pemikiran Tuan Guru Kiai Haji Abdul Majid tentang Pendidikan Islam Perempuan dan Implementasinya di Madrasah Nahdlatul Banat Diniyah Islamiyah Lombok, Yogyakarta: Tesis UIN Sunan Kalijaga, 2014.

Nasution, Harun, Islam di Tinjau Dari Beberapa Aspeknya, Jakarta, UI Press, 1986.

_____________, Teologi Islam: Aliran-Aliran Sejarah, dan Analisa Perbandingan, Jakarta: Yayasan Penerbit Universitas Indonesia, 1974.

Noor dkk, Visi Kebangsaan Religius, Refleksi Pemikiran Dan Perjuangan Tuan Guru Kyai Haji Muhammad Zainuddin Abdul Madjid 1904-1997, Jakarta: PT Logos Wacana Ilmu, 2004.

Noorhaidi. Dkk, Generasi Keislaman Kaum Mileneal: Transmisi, Aproprisasi dan Kontestasi, Yogyakarta: Pascasarjana Uin Sunan Kalijaga, 2018.

Norman, Richard, On Humanism, New York: Routladge, 2012.

Nu’man, Abdul Hayyi, Maulanasy Syaikh TGKH. Muhammad Zainuddin Abdul Madjid: Riwayat Hidup dan Perjuangannya, Pengurus Besar Nahdatul Wathan, 2016.

______________, Mazhab Ahlussunnah wal Jama’ah Anutan Organisasi Nahdlatul Wathan, Pengurus Besar Nahdlatul Wathan, tt.

Pius Partanto dan M Dahlan Barry, Kamus Ilmiah Populer, Surabaya: Arkola, 2001.

Poerwadarminta, W.J.S., Kamus Umum Bahasa Indonesia, Jakarta: Balai Pustaka, 1991.

Putra, Yerri Satria, Humanisme Teosentris dalam Sastra Islam Minangkabau: Kajian Atas Nazam-Nazam Minangkabau, Yogyakarta: Universitas Gajah Mada, 2015.

Rofiq, Ahmad, Fiqih dan Tasawuf: Wacana Dialogis? dalam Simuh, dkk, Tasawuf dan Krisis, Cet. Ke-1, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001.

Sudarto, Metodologi Penelitian Filsafat, Jakarta: PT Raja Grafindo Parsada, 2002.

Sugiharto, Bambang, Humanisme dan Humaniora, Yogyakarta: Jalasutra, 2008.

Sugiyono, Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods), Bandung: Alfabeta, 2013.

Sukarnawadi, Abdul Aziz, Perisai Ke-Aswaja-an Nahdlatul Wathan: Membedah 17 Literatur Anti Wahabi Rekomendasi Pendiri NW, Yogyakarta: Samudra Biru, 2016.

Sukmadinata, Nana Syaodih, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2015.

Sumedi, Kritisisme hikmah ke Arah Epistemologi Pendidikan Islam Humanis, Yogyakarta: Bidang Akademik, 2008.

Surakhmad, Winarno, Pengantar Penelitian Ilmiah, Bandung: Tarsito, 1992.

Sutrisno, Pembaharuan dan Pengembangan Pendidikan Islam: Membentuk Insan Kamil yang Sukses dan Berkualitas, Yogyakarta: Fadilatama, 2011.

___________, Pendidikan Islam yang Menghidupkan: Studi Kritis Terhadap Pemikiran Pendidikan Fazlur Rahman, Yogyakarta: Kata Kembang, 2008.

Syamsuddin, Peranan Nahdlatul Wathan Dalam Pengembangan Dakwah Islam Di Lombok Melalui Pendekatan Pendidikan, Surabaya: Fakultas Dakwah IAIN Sunan Ampel, 1982.

Syari’ati, Ali, Humanisme Antara Islam dan Mazhab Barat, terj. Afif Muhammad, Bandung: Pustaka Hidayah, 1996.

____________, On the Sociology of Islam, terj. Hamid Algar, Berkeley: Mizan Press, 1979.

Syukur, Amin, Tasawuf Kontekstual Solusi Problem Manusia Modern, Cet. Ke-1 Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2003.

Taufik, Zulfan, Dialektika Islam dan Humanisme: Pembacaan Ali Syari’ati, Tangsel: Onglam Books, 2015.

Tesis Ashadi, Nahdlatul Wathan dalam Gerakan Islam di Nusantara, UIN Maulana Malik Ibrahim, 2018/2019.

Trimingham, J. Spencer, The Sufi orders in Islam, London: Oxford University Press, 1971.

Undang-undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sisdiknas, Bandung: Citra Umbara, 2013.

Usman, Filsafat Pendidikan: Kajian Filosofis Pendidikan Nahdlatul Wathan di Lombok, Yogyakarta: Teras, 2010.

____________, Pedagogik Nahdlatul Wathan: Isi, Metode, dan Nilai, Mataram: Lembaga Pengkajian-Publikasi Islam & Masyarakat, 2015.

Yatim, Badri, Soekarno, Islam dan Nasionalisme, Jakarta: Logos Wacana Ilmu, 1999.

Zainal Abidin, Muhammad, Paradigma Islam dalam Pembangunan Ilmu Integralistik: Membaca Pemikiran Kuntowijoyo, Banjarmasin: IAIN Antasari Press, 2016.

Fitriani, M. Iwan, Refleksi Etis, Sosio-kultural dan Religious dan Gaya Iqtibas dalam Konsep Perjuangan Maulana Syeikh TGKHM Zainuddin Abdul Madjid, Jurnal Tatsqif, Vol. 11, Nomor 1, Juni 2012.

Hamdi, Saipul, Integrasi Budaya, Pendidikan, dan Politik dalam Dakwah Nahdlatul Wathan (NW) di Lombok: Kajian Biografi TGH. Zainuddin Abdul Madjid, Jurnal Sosiologi Walisongo, Vol. 2, No. 2, 2018.

Mukhtar, Fathurrahman, Telaah Terhadap Pemikiran TGH. Muhammad Zainuddin Abdul Madjid, Jurnal Penelitian Islam, Vol. 1 No. 2, Mataram Juni 2005.

Mulkhan, Abdul Munir, Kecerdasan Makrifat dan Revolusi Spiritual dalam Tradisi Sufi, dalam Jurnal Kependidikan Islam (Jurnal Pemikiran, Riset dan Pengembangan Pendidikan Islam), Vol. I, No. 2, Agustus 2003-Januari 2004.

Munadi, Ahmad, Gagasan Nilai-nilai Pendidikan Karakter TGKH. M. Zainuddin Abdul Majid dalam Wasiat Renungan Masa Pengalaman Baru. Jurnal El-Hikam, Volume VIII, No. 2, Juli-Desember 2015.

Nazri Ulyan, Pendidikan Perempuan: Refleksi Pemikiran TGKH Muhammad Zainuddin Abdul Madjid, dalam Jurnal Sehemata, Vol. 4, No. 1, juni 2015.

Parhanudin, Alwi, Nahdlatul Wathan dan Masyarakat Sivil, Jurnal IN RIGHT, Vol.2, No. 1, 2012.

Prosmala Hadisaputra dkk, Karakteristik Guru dalam Tradisi Pendidikan Nahdlatul Wathan, Lombok, Jurnal At-Tafkir: Volume 13 Nomor 1 Tahun 2020.

Rahman, Abdul, “Pendidikan Agama Islam dan Pendidikan Islam: Tinjauan Epistemologi dan Isi –Materi”, dalam Jurnal EKSIS, Vol. 8, No. 1, Maret 2012.

Ramayulis, Konsepsi Pembentukan Karakter dalam Perspektif Pendidikan Islam, dalam Jurnal Pendidikan Islam, Vol. I, No. 2, Juli 2010.

Rosowulan, Titis, Aspek-Aspek Humanis Pemikiran Keagamaan Hamka, jurnal HIKMATUNA, Vol. 1 No. 2 December 2015.

Sadip Indra Irawan dan Siti Nurjannah, Tasawuf Nusantara: Studi Tarekat Hizib Nahdlatul Wathan, Jurnal Yaqzhan: Analisis Filsafat, Agama, dan Kemanusiaan, Volume 2, No. 2, Desember 2016.

Published

2021-03-19 — Updated on 2021-03-20

Versions

How to Cite

Muhammad Thantowi Jauhari. (2021). Islamic Education Based on Theocentric Humanism: Study of Tuan Guru Zainuddin Abdul Madjid’s Islamic Education Thought. AL KAMAL: Journal of Islamic and Social Studies [JISS], 2(2). Retrieved from https://journal.staidk.ac.id/index.php/alkamal/article/view/172 (Original work published March 19, 2021)

Issue

Section

Articles