Main Article Content

Andy Riski Pratama

Abstract

The background of this research is because students are still lacking in the learning process, especially in Islamic Religious Education subjects at SMA Negeri 4 Bukittinggi. The purpose of this research is to find out how successful the implementation of the Brainstorming method is in Islamic Religious Education subject matter Syaja'ah and its relation to the problem of moral degradation today in class XI SMA Negeri 4 Bukittinggi. This research was conducted through a qualitative descriptive type approach using key informants, namely Islamic Religious Education subject teachers and supporting informants were class X students. In collecting data the authors used observation and interview data to test the accuracy of the data. Based on the results of the study there are obstacles in the application of the Brainstorming method to learning Islamic Religious Education, the use of the Brainstorming method cannot be applied optimally, in practice it is not in accordance with the steps of the Brainstorming method

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pratama, A. R. . (2022). Implementation of the brainstorming method in implementing Islamic religious education learning for high school students in Bukittinggi. At-Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 30-40. https://doi.org/10.51700/attadbir.v2i2.482
Section
Articles

References

Amin, D. N. (2016). Penerapan Metode Curah Gagasan Brainstorming untuk meningkatkan kemampuan mengemukakan pendapat siswa. Jurnal Pendidikan Sejarah, 5(2), 2-15.

Exsis Tensial Sepritual. Jurnal Al- Tadzkiyyah, 9(1), 37-59.

Fatmawati, & Rusdiana, D. (2015). Study Literasi Pengaruh Penerapan Pembelajaran Model SAVI yang Menggunakan Metode Brainstorming Terhadap Konsistensi Konsepsi dan Peningkatan Kemampuan Kognitif Siswa SMA. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Fisika, 4, 123-128.

Hidayat, R. (2022). Pengaruh Moderenisasi Dalam Menjaga Pandangan Religiositas Masa Pandemi Covid-19. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi Guru Agama Islam, 2(2), 65-76.

Natania , W., Nazmi, R., & Junaidi, J. K. (2022). Pelaksanaan Metode Pembelajaran Brainstorming pada Mata Pelajaran Sejarah kelas X IPS 3 SMAN 1 Pantai Cermin. Jurnal Pendidikan Sejarah, 7(2), 362-368.

Sabri, G. H. (2021). Perancanngan Sensor Sepatu Portable untuk penyandang Tunanetra dengan metode Brainstorming. Energy & Engineering, 374-378.

Sanaky, H. A. (2003). Paradigma Pendidikan Islam. Yogyakarta: Insania Press.

Siregar, M. (2019). Penerapan Metode untuk meningkatkan hasil belajar PKN siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Satu Atap Pangkatan Labuhan Batu Tahun pelajaran 2013/2014. CIVITAS, 1(1), 27-33.

SISDIKNAS, U. (2003). Dasar Konsep Pendidikan Moral. Jakarta: Alfabeta.

Suyono. (2014). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Syamhari. (2012). Pembelajaran Keterampilan Berbicara dengan menerapkan metode Curah gagasan atau Brainstorming. Jurnal Adabiyah, 12(2), 55-69.

Tampubolon, R. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Brainstorming dalam meningkatkan Hasil belajar Mata pelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa kelas V SDN 164319 Tebing Tinggi. SEJ, 10(3), 238-246.

Wahyudi, D., & Agustin, N. (2018). Upaya Meningkkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Naturalistik

Yazid, M. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Brainstorming untuk meningkatkan Aktivitas dan hasil belajar siswa pada Mata pelajaran PKN di SMA Negeri 1 Wojadompu. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(2), 510-517.

Yusuf, & Trisiana, A. (2019). Metode Brainstorming Tertulis : Teknik curah pendapat dengan memaksimalkan keterlibatan semua peserta dalam pengambilan keputusan. Adiwidya, 3(2), 108-116.