Management of Islamic religious education learning by utilizing artificial intelligence technology for students of the Islamic Religious Education study program
DOI:
https://doi.org/10.51700/attadbir.v3i2.862Keywords:
Teknologi AI, , Animasi, , Pembelajaran, PAIAbstract
The study aims to explore and analyze the potential use of AI in improving the effectiveness of the teaching and learning process at the Syekh Abdul Halim Hasan Binjai Institute and the Muhammadiyah University of North Sumatra. The method used is a survey with a questionnaire as a data collection tool. The data analysis technique is carried out quantitatively by calculating the percentage of responses from participants. The subjects of this study were 30 lecturers and a number of students at both institutions. The results of the study showed that 75% of lecturers had a good understanding of AI, and 60% of students showed a high interest in learning about this technology. In addition, 80% of lecturers believed that AI could make teaching materials more interesting and interactive, and students felt the benefits through a richer learning experience. The implication is that to improve the integration of AI in religious education, collaboration between various stakeholders is essential.
Downloads
References
Abimanto, D., & Mahendro, I. (2023). Efektivitas Penggunaan Teknologi AI Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 256–266.
Alamin, Z. (2023). PENINGKATAN PENDIDIKAN ISLAM MELALUI PEMANFAATAN PLATFORM EDUKASI BERBASIS KECERDASAN BUATAN. Kreatif: Jurnal Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 21(1), 14–22.
Andari, T. A., Ritonga, M., Rahmi, A., Hasibuan, L. A., & Pane, M. S. (2023). Penerapan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(1), 100–107.
Doni, A. W., Thaariq, N. A. A., Ponda, A., & Bahar, I. (2024). EFEKTIVITAS PELATIHAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN. Jurnal Teknologi Pembelajaran Indonesia, 14(1), 30–39.
Fahmi, S. (2024). PEMANFAATAN TEKNOLOGI AI UNTUK MENUNJANG PEMASARAN PRODUK UMKM DI KOTA MALANG. BERDAYA EKONOMI : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.47201/berdaya.v2i2.208
Farman, I., Wahid, A., Alamsyah, N., & Taufik, A. (2024). TRANSFORMASI PENDIDIKAN DI ERA AI STUDI KASUS PENGGUNAAN CHATGPT DALAM PEMBELAJARAN DARING. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 16393–16398.
Hadid, S., Ramadhani, U., Dian, S., & Putri, A. G. E. (2024). Analisis dampak penggunaan chatbot ai dalam pembelajaran di kalangan mahasiswa PGSD Universitas Jambi. Jurnal Pendidikan Terapan, 160–166.
Hakeu, F., & Djahuno, R. (2024). Transformasi Artificial Intelligence dalam Konteks Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di MTs Terpadu Al-Azhfar Gorontalo Utara. Tarqiyah: Journal of Islamic Education, 2(1), 11–23. https://journal.umgo.ac.id/index.php/tarqiyah/article/view/2923
Hakim, L. (2021). TRANSFORMASI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM: STRATEGI DAN ADAPTASI PADA ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0. JURNAL EDUCATION AND DEVELOPMENT, 9(4), 760–766. https://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/3360
Jono, A. A. (2016). Studi implementasi kurikulum berbasis KKNI pada program studi pendidikan bahasa inggris di LPTK se-kota Bengkulu. MANHAJ: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 1(1).
Kennedy, P. S. J. (2023). Digitalisasi Pendidikan: Artifial Intelligence di Pendidikan Tinggi. Prosiding Seminar Nasional Universitas Abdurachman Saleh Situbondo, 2(1), 205–215.
Khairi, A., Kohar, S., Widodo, H. K., Ghufron, M. A., Kamalludin, I., Prasetya, D., Prabowo, D. S., Setiawan, S., Syukron, A. A., & Anggraeni, D. (2022). Teknologi pembelajaran: Konsep dan pengembangannya di era society 5.0. Penerbit Nem.
Kurniawan, H., WU, A. S., & Tambunan, R. W. (2024). Potensi AI dalam Meningkatkan Kreativitas dan Literasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. JAMI: Jurnal Ahli Muda Indonesia, 5(1), 8–15.
Milidar, K. (2024). Inovasi Pembelajaran Pai Dengan Pendekatan Interaktif Untuk Generasi Milenial. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 6275–6284.
M.Pd, W. S. P., S. Pd. (n.d.). Buku Ajar: Pemahaman Dasar Tentang Teknologi Media Dan Sumber Media Pembelajaran. Penerbit Adab.
Mustoip, S., Dz, A. S., & Wulan, D. J. (2023). Integrasi Kecerdasan Buatan dalam Manajemen Pendidikan Karakter Berbasis Islam di Sekolah Dasar. Permata: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 4(2), 321-327-321–327.
Ntimuk, P., Hadi, M. Y., & Arifin, I. (2022). Analisis kebijakan profil pelajar pancasila dalam dunia pendidikan. Semnas Manajemen Strategik Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Pada Paud Dan Pendidikan Dasar, 1(1).
Patmanthara, S. (2006). PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI UNTUK PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN MELALUI WEB SEKOLAH. Jurnal Teknodik, 056–068. https://doi.org/10.32550/teknodik.v10i19.393
Perpustakaan Perguruan Tinggi-Perpustakaan Sebagai Institusi Perspektif Organisasi Dan Regulasi.pdf. (n.d.). Retrieved December 20, 2024, from http://repository.uinbanten.ac.id/15153/1/Perpustakaan%20Perguruan%20Tinggi-Perpustakaan%20Sebagai%20Institusi%20Perspektif%20Organisasi%20Dan%20Regulasi.pdf
Putra, W. S., & Wanda, K. (2023). Transformasi Pendidikan: Merdeka Belajar dalam Bingkai Pendidikan Indonesia di Era Society 5.0. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 10(4), Article 4. https://doi.org/10.69896/modeling.v10i4.2191
Putri, V. A., Sotyawardani, K. C. A., & Rafael, R. A. (2023). Peran artificial intelligence dalam proses pembelajaran mahasiswa di Universitas Negeri Surabaya. Prosiding Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial (SNIIS), 2, 615–630.
Sahabudin, A. (2023). ChatGPT: Sebuah transformasi cara belajar mahasiswa studi kasus: Mahasiswa itbm polman di kabupaten polewali mandar. Jurnal E-Bussiness Institut Teknologi Dan Bisnis Muhammadiyah Polewali Mandar, 3(1), 65–73.
Sulartopo, S., Kholifah, S., Danang, D., & Santoso, J. T. (2023). Transformasi Proyek Melalui Keajaiban Kecerdasan Buatan: Mengeksplorasi Potensi AI Dalam Project Management. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen, 2(2), 363–392. https://doi.org/10.55606/jupiman.v2i2.2477
Sunarti, S. (2024). Transformasi Pembelajaran Digital Dengan Artificial Intelligence. Jurnal Perspektif, 17(1), 85–96.
Swalaganata, G., Andarwati, M. A., Assih, P., Putra, F. A.-I. A., & Bramasta, Y. (2024). SignSync AI: Perancangan Aplikasi Mobile untuk membantu mahasiswa disabilitas dalam melakukan pembelajaran dengan menerapkan AI dan AR. REMIK: Riset Dan E-Jurnal Manajemen Informatika Komputer, 8(4), 1052–1060.
Syaifudin, M. (2023). Mendesain pembelajaran daring: Berkaca dari revolusi integrasi teknologi dalam pendidikan di Indonesia. Edulitera.
Thohir, M., Reditiya, V. E., & Sari, N. I. P. (2023). Refleksi mahasiswa dalam berkeadaban digital melalui ChatGPT. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 13(2), 109–128.
Wanda, K., & Putra, W. S. (2021). VIRTUAL COFFEE MORNING: MENGHUBUNGKAN PARA DOSEN MELALUI PERCAKAPAN ONLINE. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 4(2), 279–283. https://doi.org/10.31004/jrpp.v4i2.2948
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Wiene Surya Putra, Karina Wanda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


