POPULAR MUSIC IN ISLAMIC DA'WAH IN INDONESIA

Authors

  • Hafidhoh Marufah Sekolah Pascasarjana UIN Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.51700/aliflam.v4i02.538

Keywords:

Islamic popular music, Nasyid, Islamic Rock, Fusion

Abstract

In the late 1990s, popular music with Islamic values ​​emerged in Indonesia’s music and recording industry. This music features lyrics containing Sufism values. The musicians are also spiritual leaders for the audience. Knauth found three main genres representing popular Islamic music in Indonesia from 2002-2007 through an ethnographic approach. The three genres are nasyid with musicians Aa Gym, Islamic rock with musicians Ahmad Dhani and Dewa 19, and Islamic fusion with Cak Nun and Kiai Kanjeng. Benedict Anderson's theory of Javanese power and leadership and the theory of Islamic political scholar John Esposito compare these leaders (musicians). Knauth explained how the spiritual journey of the three influenced the songs they performed. The lyrics of the song contain various monotheism and tasawuf teachings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bukhori, U. (2020). AYAT AL-QUR’AN DAN LIRIK LAGU SUFISTIK (STUDI INTERTEKSTUAL ATAS ALBUM BINTANG LIMA DEWA 19). Revelatia, 1. https://doi.org/10.19105/revelatia.v1i2.3803

Cholifah, U. (2013). Eksistensi Grup Musik Kasidah “Nasida Ria” Semarang dalam Menghadapi Modernisasi. KOMUNITAS: International Journal of Indonesian Society and Culture, 3(2). https://doi.org/10.15294/komunitas.v3i2.2309

Emildawati. (2018). Perbedaan Efektivitas Terapi Musik dan Terapi Dzikir Terhadap Depresi Pada Lansia Di Uptd Panti Sosial Tresna Werdha Nirwana Puri Samarinda. Universitas Muhammadiyah Kalimantan Timur.

Fealy, G., White, S., & Institute of Southeast Asian Studies (Eds.). (2008). Expressing Islam: Religious life and politics in Indonesia. Institute of Southeast Asian Studies.

Fokaaya, N. (2015). Gaya Bahasa dalam Kritik Sosial pada Lagu-Lagu Karya Iwan Fals. Gramatika: Jurnal Ilmiah Kebahasaan dan Kesastraan, 3(1), 93–99. https://doi.org/10.31813/gramatika/3.1.2015.124.93--99

Ginting, H., & Ginting, A. (2019). Beberapa Teori dan Pendekatan Semantik. Pendidikan Bahasa Indonesia dan Sastra (Pendistra), 71–78. https://doi.org/10.54367/pendistra.v2i2.594

Heryanto, A. (2018). Identitas dan Kenikmatan: Politik Budaya Layar Indonesia (III). KPG (Kepustakaan Populer Gramedia).

Hung, N.-H. (2015). The Transmission, Innovation and Musical Function of Kasidah in Indonesia-Study of Qasidah Modern Nasida Ria in Semarang. Insitutu Seni Indonesia.

Indrawan, B. (2016). BENTUK KOMPOSISI DAN PESAN MORAL DALAM PERTUNJUKAN MUSIK KIAIKANJENG.

Intan Sari, F., Arief, E., & Zulfadhli. (2012). Aspek Religius Islam dalam Syair-Syair Lagu Album Semesta Bertasbih Ciptaan Opick. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1.

Irawati, E. (n.d.). Transmisi, Musik Lokal-Tradisional, dan Musik Populer.

Khadavi, M. J. (n.d.). DEKONSTRUKSI MUSIK POP INDONESIA DALAM PERSPEKTIF INDUSTRI BUDAYA. 9.

Knauth, D. (n.d.). PERFORMING ISLAM THROUGH CONTEMPORARY INDONESIAN POPULAR MUSIC (2002-2007).

Mardiani, R. (2021). Syiar Dalam Alunan Syair: Nasyid Seni Dakwah Islam di Bandung Tahun 1990-2004. Al-Isnad: Journal of Islamic Civilization History and Humanities, 2(2), 14–30. https://doi.org/10.22515/isnad.v2i2.4853

Marisa, M., Rahima, A., & Zahar, E. (2018). Analisis Nilai Religius Pada Lirik Lagu dalam Album Khazanah Shalawat Karya Ustaz Jefri Al Buchori. Aksara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 38. https://doi.org/10.33087/aksara.v2i2.71

Nirmala, D., & Hendro, E. P. (2021). Problema dalam Memilih Judul Penelitian Kebahasaan Bagi Pemula. 5.

Pribadi, Y. (2019). Fragmentasi Umat dan Penciptaan Otoritas Keagamaan: Tanggapan terhadap ‘Islam Lokal’ dan ‘Islam Asing’ di Indonesia. Jurnal Masyarakat dan Budaya, 21(1), 103. https://doi.org/10.14203/jmb.v21i1.828

Restiani, A., & Nur, T. (2019). Konseptualisasi Metafora Pada Lagu Coldplay dalam Album “A Head Full Of Dreams”: Kajian Semantik Kognitif (Metaphorical Conceptualization In Coldplay Album Of A Head Full Of Dreams: A Cognitive Semantics Study). Metalingua: Jurnal Penelitian Bahasa, 17(1), 13. https://doi.org/10.26499/metalingua.v17i1.223

Susamto, M.Hum., D. A. (2018). LIRIK LAGU DAN REPRESENTASI KESALEHAN DALAM AKSI BELA ISLAM. Kandai, 14(1), 59. https://doi.org/10.26499/jk.v14i1.542

Susetyo, B. (2005). Perubahan Musik Rebana Menjadi Kasidah Modern Di Semarang Sebagai Suatu Proses Dekulturasi dalam Musik Indonesia. 2.

Tahdianoor, M. (2017). Model Gaya Kepemimpinan dalam Kelompok Musik Kiai Kanjeng. JURNAL TATA KELOLA SENI, 2(1), 58–73. https://doi.org/10.24821/jtks.v2i1.1815

Wargadinata, W. (2011). Tradisi Sastra Prophetik dan Peningkatan Tradisi Keagamaan. LiNGUA: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 3(1). https://doi.org/10.18860/ling.v3i1.573

Yunus, M. (2016). MUSIK DALAM SEJARAH DUNIA ISLAM. 2.

Published

2024-04-17

How to Cite

Marufah, H. . (2024). POPULAR MUSIC IN ISLAMIC DA’WAH IN INDONESIA. Alif Lam: Journal of Islamic Studies and Humanities, 4(02), 1-8. https://doi.org/10.51700/aliflam.v4i02.538