Analysis of Science Teachers' Dependence on Textbooks and Its Implications for Learning Innovation in Elementary Madrasahs
DOI:
https://doi.org/10.51700/mutaaliyah.v4i01.1364Keywords:
buku teks, inovasi pembelajaran, ketergantungan guru, madrasah ibtidaiyah, pembelajaran IPAAbstract
This study aims to analyze the form and level of dependence of science teachers in Madrasah Ibtidaiyah on textbooks and its implications for learning innovation. The approach used is qualitative with a phenomenological design to explore teachers' subjective experiences and meanings in using textbooks as the main source of learning. Data were collected through interviews, observations, and document analysis from four science teachers at Madrasah Ibtidaiyah. The research results show that teachers' dependence on textbooks is still high due to factors such as limited competence, administrative pressure, a school culture that emphasizes compliance, and minimal support for learning facilities. This condition has an impact on low innovation and the lack of development of exploration based learning and direct experience. Theoretically, this study confirms the relationship between dependence on textbooks and low pedagogical creativity of teachers in implementing the principles of independent learning
Downloads
References
Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57
Julianti, D., & Arrosyad, M. I. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Keberagaman Budaya Indonesia Pada Pelajaran IPAS Untuk Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. JBES (Journal Basic Education Skills), 2(3), 246–256.
Lee, M., Kim, J. W., Mo, Y., & Walker, A. D. (2022). A review of professional learning community (PLC) instruments. Journal of Educational Administration, 60(3), 262–287.
Matthew B. Miles, A. Michael Huberman, and J. S. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook and The Coding Manual for Qualitative Researchers, terj. Tjetjep Rohindi Rohidi. UI Press.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. (No Title).
Nasir, A., Nurjana, N., Shah, K., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Pendekatan fenomenologi dalam penelitian kualitatif. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 4445–4451.
Nurlaela, E., Magdalena, I., & Unaenah, E. (2023). Pengaruh Media Konkret Terhadap Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas Iv Sdn Bencongan 6 Kabupaten Tangerang. Fondatia, 7(3), 589–598.
Rorong, M. J. (2020). Fenomenologi. CV Budi Utama.
Suantara, I. M. O., Suastra, I. W., & Gunamantha, I. M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Berbantuan Media Lingkungan Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran IPA Indonesia, 9(2), 61–71.
Sukma, E. S., Raharjo, T. J., & Cahyono, A. N. (2022). Critical & creative thinking ability given the inquiry component in elementary school science lessons. Thinking Skills and Creativity Journal, 5(2), 36–42.
Swistiyawati, N. L. P., & Indrayani, I. A. M. (2024). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Memahami Konsep IPAS di Kelas II SD NO. 5 Taman. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 5(2), 1316–1324.
Szabo, F., & Csepes, I. (2023). Constructivism in language pedagogy. Hungarian Educational Research Journal, 13(3), 405–417. https://doi.org/10.1556/063.2022.00136
Tomasouw, J., & van Delzen, J. C. N. (2022). Autonomy Teacher: Implikasi Pembelajaran Bahasa Jerman Di SMA Pada Masa Covid 19. J-EDu: Journal-Erfolgreicher Deutschunterricht, 2(1), 90–94.
Yanti, W. (2019). Penggunaan model pembelajaran langsung (direct instruction) untuk meningkatkan hasil belajar biologi siswa kelas X IPA 1 SMA Negeri 15 Kota Takengon tahun pelajaran 2018-2019. BIOTIK: Jurnal Ilmiah Biologi Teknologi Dan Kependidikan, 7(2), 115–120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Hayaturraiyan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
License Terms
Karya dalam Jurnal AL-Muta`aliyah dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0) dengan ketentuan sebagai berikut:
1) Pengguna bebas untuk menyalin dan mendistribusikan ulang materi dalam media atau format apa pun, me-remix, memodifikasi, dan mengembangkan materi berdasarkan ketentuan ini.
2) Pengguna harus memberikan penghargaan yang sesuai, menyediakan tautan ke lisensi, dan menunjukkan jika ada perubahan yang dilakukan.
3) Pengguna dapat melakukannya dengan cara yang wajar, tetapi tidak dengan cara yang menunjukkan bahwa pemberi lisensi mendukung pengguna atau penggunaan mereka.