Increasing Understanding of Fiqh Material: Optimizing the Use of Graphic Media in Learning
Main Article Content
Abstract
The aim of this research is to analyze the use of graphic media in fiqh learning, and analyze the results of students' learning understanding through the use of graphic media in fiqh learning. The classroom action research method is a relevant method to use in this research. The result is that using graphic media makes students enthusiastic about the learning process, carrying out presentations and group discussions and making summaries in accordance with language rules and systematic explanations. Next, the results of students' learning understanding after using graphic media in fiqh learning can make it easier for students to understand fiqh subject matter as evidenced by the increase in student learning outcomes in fiqh subjects from one cycle to the next. Student learning outcomes in the first cycle were an average of 74.16, in the second cycle it increased to 79.16. while in the last cycle the student learning outcomes were 83.95. In this way, the use of graphic media in fiqh learning can facilitate students' understanding.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Abidin, Z. (2020). Fiqh Ibadah. Yogyakarta: Deepublish.
Arianti, A. (2019). Urgensi lingkungan belajar yang kondusif dalam mendorong siswa belajar aktif. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 11(1), 41–62. https://doi.org/10.30863/didaktika.v11i1.161
Darmayanti, D. (2023). Efektivitas Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran Bahasa Inggris terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa. Sang Pencerah: Jurnal Ilmiah Universitas Muhammadiyah Buton, 9(2), 501–513. https://doi.org/10.35326/pencerah.v9i2.3298
Fauzan, M., & Anshori, A. (2019). Problematika Pembelajaran Mata Pelajaran Fiqih Dan Solusinya Pada Guru Dan Siswa Kelas VII SMP Al Firdaus Kartasura Tahun Pelajaran 2019/2020. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Febriana, R. (2021). Kompetensi Guru. Jakarta: Bumi aksara.
Febrianti, F. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Grafis dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 667–677.
Gafrawi, G., & Mardianto, M. (2023). Konsep Pembelajaran Fikih di Madrasah Aliyah. Al-Gazali Journal of Islamic Education, 2(01), 75–91.
Hanifah, N. (2014). Memahami penelitian tindakan kelas: teori dan aplikasinya. Bandung: UPI Press.
Harefa, N. A. J., & Hayati, E. (2021). Media pembelajaran bahasa dan sastra indonesia dan teknologi informasi. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.
Hazizah, M. S., Aini, H., Zanianti, M. R., & Fauzan, M. M. (2023). Penerapan Metode Ceramah dan Praktik sebagai Upaya Keberhasilan Proses Pembelajaran pada Mata Pelajaran PAI melalui Pengelolaan Kelas di SMK IPTEK Cilamaya Kabupaten Karawang. HAWARI: Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagamaan Islam, 4(1), 48–62.
Jufri, A. P., Asri, W. K., Mannahali, M., & Vidya, A. (2023). Strategi Pembelajaran: Menggali Potensi Belajar Melalui Model, Pendekatan, dan Metode yang Efektif. Ananta Vidya.
Kalsum, T. U., Suryana, E., & Nopitasari, V. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Fiqih. Jurnal PADAMU NEGERI (Pengabdian Pada Masyarakat Bidang Eksakta), 1(1). https://doi.org/10.37638/padamunegeri.v1i1.118
Kurniati, L., Sabila, A., & Saputry, D. (2022). Pemanfaataan Media Grafis Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Kelas III Sekolah Dasar. Journal Of Elementary School Education (Jouese), 2(1), 110–119. https://doi.org/10.52657/jouese.v2i1.1629
Madjid, M. (2023). Penggunaan Power Point Template untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fiqih di MAN 1 Halmahera Tengah. INOVASI: Jurnal Ilmiah Pengembangan Pendidikan, 2(1), 61–73.
Manshur, A., & Rodhi, A. (2020). Pengembangan Media Grafis dalam Pembelajaran. Al-Aufa: Jurnal Pendidikan Dan Kajian Keislaman, 2(2), 1–13. https://doi.org/10.36840/alaufa.v2i2.313
Mansir, F. (2021). Analisis Model-Model Pembelajaran Fikih yang Aktual dalam Merespons Isu Sosial di Sekolah dan Madrasah. Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 88–99. https://doi.org/doi.org/10.32832/tadibuna.v10i1.4212
Mardian, F. A. (2023). Urgensi Media Grafis Dalam Meningkatkan Pembelajaran Fikih di Pondok Muhammadiyah Darul Arqom, Desa Manggis, Kecamatan Karanganyar, Kabupaten Karanganyar Tahun Ajaran 2022/2023. Rayah Al-Islam, 7(3), 1040–1052. https://doi.org/10.37274/rais.v7i3.796
Munfiatik, S. (2023). Collaborative Learning Sebagai Model Inovasi Pendidikan Dalam Pembelajaran. JURNAL ILMU PENDIDIKAN & SOSIAL (SINOVA), 1(2), 83–94.
Muniroh, S. M. (2009). Pengembangan Kecerdasan Interpersonal Anak. Jurnal Penelitian, 6(1). https://doi.org/10.28918/jupe.v6i1.218
Musyafak, M., & Subhi, M. R. (2023). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Menghadapi Tantangan di Era Revolusi Industri 5.0. Asian Journal of Islamic Studies and Da’wah, 1(2), 373–398. https://doi.org/10.58578/ajisd.v1i2.2109
Nur Inayah, U., Muhammad, T., & Syahindra, W. (2023). Studi Tentang Variasi Metode Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Fiqih Di MI Muhammadiyah 10 Karang Anyar. Institut Agama Islam Negeri Curup.
Nuraeni, N. N. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Bangun Ruang melalui Alat Peraga Balok dan Kubus pada Siswa Kelas VIC di SDN Danau Indah 01 Kec. Cikarang Barat Kabupaten Bekasi. Pedagogiana, 8(4), 325540. https://doi.org/10.47601/AJP.17
Nursalim, E., & Mubarok, R. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Aptitude Treatment Interaction Dalam Meningkatkan Kegiatan Belajar Dan Prestasi Belajar Siswa. Al-Rabwah, 17(02), 73–86. https://doi.org/10.55799/jalr.v17i02.249
Pahleviannur, M. R., Mudrikah, S., Mulyono, H., Bano, V. O., Rizqi, M., Syahrul, M., … Aini, K. (2022). Penelitian Tindakan Kelas. Pradina Pustaka.
Pramusinta, Y. (2022). Penggunaan Media Grafis (Peta Konsep) Dalam Pembelajaran Sejarah Untuk Mempermudah Pemahaman Siswa Kelas V Mi Darul Ulum Bojonegoro. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 69–87. https://doi.org/10.30736/atl.v1i1.77
Rahmasari, N. S., & Mubarok, R. (2022). Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PAI. Al Manam: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 2(2), 65–74.
Rohmawati, D., Nisa, R., & Hasyim, H. (2023). Gaya Mengajar Guru dalam Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas II Madrasah Ibtidaiyah. IBTIDA’, 4(01), 78–89.
Rojanah, R. (2021). Penggunaan Media Visual terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Fikih di Madrasah Ibtidaiyah. Journal Of Elementary Educational Research, 1(1), 40–48. https://doi.org/10.30984/jeer.v1i1.43
Rukmana, H. I., Syamswisna, S., & Yokhebed, Y. (2018). Kelayakan Media Booklet Submateri Keanekaragaman Hayati Kelas X SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(2).
Rusdi, M., Tamrin, M. I., & Yulia, R. (2023). Faktor Penyebab Kurangnya Konsentrasi Belajar Siswa Di Tengah Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Fikih Di MTsS Madinatul Munawwarah Bukittinggi. MULTIPLE: Journal of Global and Multidisciplinary, 1(6), 634–639.
Sari, I. N. M. (2020). Strategi Pembelajaran Guru Mata Pelajaran Fiqih dalam Memotivasi Peserta Didik Di MTs Darun Najah Karangploso Malang. Universitas Islam Malang.
Supriyono, S. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43–48.
Wardoyo, E. H. (2017). Efektivitas Media Grafis dalam Menunjang Pembelajaran di Sekolah. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 4(1), 179–197. https://doi.org/10.36835/modeling.v4i1.1584
Widyanti, E., & Syari, N. F. I. (2023). Penggunaan Tes Uraian Dalam Mereduksi Perilaku Mencontek Pada Pembelajaran PAI. Sinova: Jurnal Ilmu Pendidikan & Sosial, 1(1), 31–41.
Yasminah, Y., & Sahono, B. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem-Based Learning Untuk Meningkatkan Partisipasi Dan Prestasi Belajar Siswa. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 10(1), 167–174. https://doi.org/10.33369/diadik.v10i1.18142