ANALYSIS OF ABDULLAH SAEED'S CONTEXTUAL INTERPRETATION IN QS. ALI IMRAN VERSE 159 CONCERNING PARENTING PATTERNS FOR CHILDREN
Main Article Content
Abstract
This study analyzes Abdullah Saeed's contextual interpretation of QS. Ali Imran verse 159 with a focus on parental upbringing. Abdullah Saeed, a contemporary Islamic intellectual, emphasizes the need for a contextual approach in understanding the verses of the Qur'an to make them relevant to modern conditions. QS. Ali Imran verse 159, which speaks of the Prophet Muhammad's gentle and consultative approach with his companions, is used as a basis to examine principles of wise and compassionate parenting. This study employs a descriptive qualitative method with a literature review approach and aims to explore the relevance of the values contained in the verse to the challenges of parenting in the digital age. The results show that a contextual interpretation can provide comprehensive guidance for parents in building harmonious relationships and educating children with a gentle, wise, and consultative approach.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Abdul Rosid, W. M. (2021). Peran Orang Tua dalam Menanamkan Nilai-Nilai Islami pada Anak Usia Sekolah Dasar Dikeluarga Karyawan Yayasan Islam Al-Huda Bogor Tahun 2020, Prosa PAI: Prosiding Al-Hidayah Pendidikan Agama Islam, Vol. 3, No. 2.
Adnan, M. (2018). Pola Asuh Orang Tua dalam Pembentukan Akhlak Anak dalam Pendidikan Islam . Cendekia; Jurnal Studi Keislaman, Vol. 4, No. 1.
Ahmad Muslim Wadjono, d. (2021). Permasalahan Pola Asuh dalam Mendidik Anak di Era Digital. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 6, Issue 3.
Ahmad, S. B. (2020). Kamus Induk Al-Qur’an. Jakarta: Gramada.
Al-Baidhawi. (1418). Anwar Al-Tanzil Wa Asrar Al-Ta’wil Jilid 2. Beirut: Dar Al-Ihya Al-Turas Al-Arabi.
Al-Baihaqi, Y. (2019). Peran Bimbingan Orang Tua dalam Menumbuhkan Perilaku Keberagaman pada Anak di Desa Margoyoso Kecamatan Kalinyamatan Kabupaten Jepara. Kudus: Institut Agama Islam Negeri.
Ali Imron. (2012). Re-Interpretasi Hadis Tarbawi tentang Kebolehan Memukul Anak Didik. urnal Pendidikan Islam,, Vol. 1, No, 2.
Ashfahani, J. A. (2018). Metode Mendidik Anak dalam Islam Menurut Mohammad . Ponorogo: Institut Islam Negeri Ponorogo.
At-Tamimy, M. F. (2016). Konsep Parenting dalam Perspektif Surah Luqman dan Implementasinya (Studi Kasus pada Pengasuh Pondok Pesantren Ath-Harul Arifin Banjarmasin). Malang: Universitas Maulana Malik Ibrahim. ok
At-Thabari. (1994). Jami’ Al-Bayan ‘an Takwil ay Al-Qur’an. Beirut: Muassasah Ar-Risalah.
Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan dalam Membentuk. ThufuLA, Vol. 5, No. 1.
Dariman, N. (2017). Konsep Pendidikan Islam tentang Akhlak Pendidik Menurut Al-Qur’an Surat Ali Imran Ayat 159-160. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan.
Eka Suriansyah, S. (2011). Melacak Pemikiran Al-Qur’an Abdullah Saeed. Jurnal Kajian Islam, Vol. 3, No. 1.
Farokhi, Y. (2020). Pengaruh Pola Asuh Islam dalam Keluarga dan Lingkungan Pergaulan Terhadap Perilaku Keagamaan Remaja di Dusun Bedilan, Margokaton, Seyegan, Sleman, Yagyakarta. Yogyakarta: Universitas Islam Indonesia.
Forma Widia Saputra, M. T. (2020). Pola Asuh Orang Tua dalam. Pola Asuh Orang Tua dalam Pembentukan Karakter Anak, Vol. 08, No. 03.
Hamka. (2008) Tafsir Al-Azhar Jilid 5. Jakarta: Pustaka Panjimas.
Handayani, R. (2020). Tipe-Tipe Pola Asuh dalam Pendidikan Keluarga. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, Vol. 11, No. 1.
Hasanah, N. U. (1429). Konsep Pendidikan Anak Usia Dini dalam Perspektif Islam. At-Ta’dib, Vol. 4, No. 2.
Herviana Muarifah Ngewa. (2019). Peran Orang Tua dalam Pengasuhan Anak. Ya Bunayya, Vol. 1, No. 1.
Indonesia, K. P. (2023). KBBI.Versi 1.0.0 (100).
KBBI. (2016-2024). Indonesia Patent No. 345.
Marantika, D. (2022). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Anak dalam Surah Luqman Ayat 13-19 (Studi Komparative Antara Tafsir Ibnu Katsir dengan Tafsir Fii Zilalil Qur'an. Riau: Universitas Islam Negeri Sultan Syarif.
Melati, S. T. (2018). Pola Pengasuhan Anak Gifted dalam Perspektif Islam. Bengkulu: Institut Agama Islam Negeri.
Nurhantanto, A. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak dalam QS. Ali Imran ayat 159-160. Pedagogy, Vol. 8, No. 1.
Padjrin. (2016). Pola Asuh Anak dalam Perspektif Pendidikan Islam. Intelektualita, Vol. 5. No. 1.C
Pratiwi, G. A. (2018). Gambaran Rasa Takut akan Perawatan Gigi pada Siswi Sekolah Dasar Nomor 3 Petang Tahun 2018. Denpasar: Politeknik Kesehatan Kemenkes.
Quthb, S. (2003). Tafsir Fi Zhilalil Qur’an, Jilid II. Jakarta: Gema Insani Press.
Rachmawan, H. (2013). Hermeneutika Al-Qur’an Kontekstual: Metode Menafsirkan Al-Qur’an Abdullah Saeed. Afkaruna, Vol. 9, No. 2. F
Ridwan, M.K “Metode Penafsiran Kontekstual; Analisis Gagasan dan Prinsip Kunci Penafsiran Kontesktual Abdullah Saeed”, Millati: Journal of Islamic Studies and Humanities, 2016, Vol. 1, No. 1 E
Saeed, A. (2015). Interpreting the Qur'an: Towards a Contemporary Approach. In A. H. Lien Iffah Naf'atul Fina, Paradigma, Prinsip, dan Metode Penafsiran Kontekstualis atas Al-Qur'an . Yogyakarta: Baitul Hikmah Press.
Saeed, A. (2016). Reading the Qur'an in the Twenty-first Century A Contextualist Approach. In E. Nurtawab, Al-Qur’an Abad 21: Tafsir Kontekstual. Bandung: Mizan.
Safitri, E. (2019). Peran Orang Tua dalam Pembentukan Kepribadian Anak di Era Milenial (Studi Kasus di Desa Talang Tinggi Kecamatan Seluma Barat Kabupaten Seluma. Bengkulu: Institut Agama Islam Negeri.
Safitri, E. (2019). Peran Orang Tua dalam Pembentukan Kepribadian Anak di Era Milenial (Studi Kasus di Desa Talang Tinggi Kecamatan Seluma Barat Kabupaten Seluma). Bengkulu: Institut Agama Islam Negeri.
Sakina, S. (2022). Kontekstualisasi Konsep Jihad dalam Al-Qur'an: Penerapan Pendekatan Kontekstualisasi Saeed. Jakarta: Institut PTIQ.
Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur'an Vol. 14. Jakarta: Lentera Hati. A
Somad, A. (2022). Otoritas Laki-Laki dan Perempuan: Studi Penafsiran Kontekstual. Abdullah Saeed Terhadap QS. An-Nisa 4:34, Vol. 3, No. 1.
Tridhonanto, A. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis. Jakarta: PT Elex Media.
Zubaedy, M. (2018). Konsep Pendidikan Anak Menurut Al-Qur'an Surat Luqman Ayat 13-19. Didaktika, Vol. 1. No. 2.B.
Most read articles by the same author(s)
- Muhaini Hidayatullah, Siti Asiah, Reading the Meaning of Nusyūz in Tafsir Jami 'Al-Bayan and Al-Qur'an Al-Azhim , Alif Lam: Journal of Islamic Studies and Humanities: Vol. 2 No. 2 (2022): Alif Lam: Journal of Islamic Studies and Humanities