Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Keaktifan Belajar Siswa pada Materi Sumber Energi di Kelas IV SD IT Ar-Roudloh Batang
DOI:
https://doi.org/10.51700/mutaaliyah.v4i01.581Keywords:
teams games tournament (TGT) Cooperative Learning Model, Learning ActivenessAbstract
This research aims to determine the effect of theteams games tournament (TGT) type cooperative learning model on students' active learning in energy sources material in classIV SDIT Ar Roudloh Batang. This research is experimentalresearch with a quantitative approach. The sample in this study was students in class IVB and IVC, with class IVB as a controlclass totaling 28 students and class IVC as an experimentalclass totaling 28 students. Data collection techniques were carried out using questionnaires, observation anddocumentation. And data analysis using the Mann Whitney testto test the hypothesis. The results showed that the experimentalclass had a higher average post-test score than the control class. Based on the Mann Whitney test, a significance value of 0.00 <0.05 is obtained, which means Ho is rejected and H1 isaccepted. So it can be concluded that the application of theteams games tournament type cooperative learning model onenergy source material is effective on student learning activity in class IV SDIT Ar Roudloh Batang.
Downloads
References
Arifin, Z. (2012). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Remaja Rosdakarya.
Astuti, W., & Kristin, F. (n.d.). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TEAMS GAMES TOURNAMENT UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR IPA. In Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar (Vol. 1, Issue 3).
Damayanti, S., & Apriyanto, M. T. (2017). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TGT (TEAMS GAMES TOURNAMENT) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA How to Cite (APA 6 th Style. 02, 235–244. https://doi.org/10.1007/XXXXXX-XX-0000-00
Hartono, D. (2008). Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Menyenangkan. Zanafa.
Jannah, N. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Head Together (NHT) Pada Mata Pelajaran Tematik Muatan IPS di MI NW Kalijaga. 1(2), 2502–2474. https://doi.org/10.51700/almutaliyah
Malik, aini, & Marlina, S. (2020). PENINGKATAN KEMAMPUAN MATEMATIKA MELALUI ARITMATIKA DI TAMAN KANAK-KANAK. 3(2), 22–27. https://doi.org/10.31764
Mutadi. (2007). Pendekatan Efektif dalam Pembelajaran Matematika. Pusdiklat Teknis Keagamaan DEPAG.
Nalim, & Salafudin. (2012). Statistika Deskriptif. STAIN Pekalongan Press.
Novia Pitriani, N., Noviati, P. R., & Juanda, R. Y. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT (TGT) BERBASIS MEDIA CORONG BERHITUNG TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI PERKALIAN DI SEKOLAH DASAR (Penelitian Eksperimen pada Siswa Kelas II SD Negeri Sukasari Kecamatan Situraja Kabupaten Sumedang Tahun Pelajaran 2020/2021): Vol. I (Issue 1). https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/pi-math
Pendidikan Guru Sekolah Dasar, J., FIP Lantai, G. B., Setiabudhi, J., Rachma Thalita, A., Dyas Fitriyani, A., & Nuryani, P. (n.d.). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TGT UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA KELAS IV.
Ponidi, D. (2021). Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif. Adab.
Sa’diyah, H., Ramadani, A. S., Ningsih, Y., & -, S. (2022). Studi Kepustakaan Tentang Model Pembelajaran Kooperatif Tipe teams games tournaments (Tgt) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematikasiswa. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(1), 109–115. https://doi.org/10.37755/sjip.v8i1.594
Sinar. (2018). Active Learning. CV Budi Utama.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitati, Kualitatif, R&D. Alfabeta.
Sujarweni, W. (2011). Metodologi Penelitian. Pustaka Baru Press.
Syah, D. (2009). Strategi Belajar Mengajar. Diadit Media.
Widyastuti, N. S., & Suprapti, S. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran teams games tournament (Tgt) Bagi Siswa Kelas Vi Sd Negeri Kotagede 3. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 7(3), 1183–1187. https://doi.org/10.30738/trihayu.v7i3.10212
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ayyum Mustanfidah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
License Terms
Karya dalam Jurnal AL-Muta`aliyah dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0) dengan ketentuan sebagai berikut:
1) Pengguna bebas untuk menyalin dan mendistribusikan ulang materi dalam media atau format apa pun, me-remix, memodifikasi, dan mengembangkan materi berdasarkan ketentuan ini.
2) Pengguna harus memberikan penghargaan yang sesuai, menyediakan tautan ke lisensi, dan menunjukkan jika ada perubahan yang dilakukan.
3) Pengguna dapat melakukannya dengan cara yang wajar, tetapi tidak dengan cara yang menunjukkan bahwa pemberi lisensi mendukung pengguna atau penggunaan mereka.