Use of Comic Media in Science Learning in Elementary Schools
DOI:
https://doi.org/10.51700/alifbata.v3i2.530Keywords:
Media Komik, Pembelajaran IPAAbstract
Comics are a type of graphic media in the form of stories that emphasize students' sense of sight in receiving information in the form of learning material presented by the teacher. The tendency of students not to be very interested in textbooks means that comics are starting to be used as a learning medium. This research aims to determine the use of comic media in science learning in elementary schools. The research method used in this research is a qualitative descriptive research method. Based on the object of study, this research is included in bibliographic research. Data collection was carried out by documenting all articles that had similar research to this research report. Based on this research, the results showed that comic media can be used as a science learning medium in elementary schools.
Downloads
References
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. RajaGrafindo Persada.
Budiarso, A. S., Sutarto, & Rohmatillah, S. (2020). Analisis kemampuan siswa dalam menjelaskan fenomena IPA di sekitar lingkungan. Webinar Pendidikan Fisika 2020, 5(1), 27. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/fkip-epro/article/view/21699
Gunawan, P., & Sujarwo. (2022). Pemanfaatan Komik sebagai Media Pembelajaran Sejarah dalam meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Kronik: Journal of History Education and Historiography, 6(1), 40–43.
Hamid, M. A., Ramadhani, R., Juliana, M., Safitri, M., Jamaludin, M. M., & Simarmata, J. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.
Hevria, S. (2021). Pembelajaran Menggunakan Komik. UNP Press.
Hisbullah, & Selvi, N. (2018). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Aksara Timur.
Laely Hannyva, A., & Mawardi. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran KOMPA (Komik IPA) Materi Organ Pencernaan Manusia Menggunakan Model STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(20), 258–268. https://doi.org/10.5281/zenodo.7242923
Mendikbud. (2014). Ruang Lingkup Mata Pelajaran IPA di SD/MI.
Panjaitan, S. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar IPA Melalui Media Gambar Pada Siswa Kelas IIA SDN 78 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 252. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v6i1.4105
Pratama, K. S., Veronika, J., Satra, O. Y., & Sriwahyuni. (2023). Pentingnya Ilmu Komunikasi Pada Era 4.0. Sinar Jaya Berseri.
Putra, A., & Milenia, I. F. (2021). Systematic Literature Review: Media Komik dalam Pembelajaran Matematika. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 31. https://doi.org/10.33365/jm.v3i1.951
Putri, L. A., & Dewi, P. S. (2020). Media Pembelajaran Menggunakan Video Atraktif pada Materi Garis Singgung Lingkaran. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 33. https://doi.org/10.33365/jm.v2i1.568
Rosyida, A., Mustaji, & Subroto, W. T. (2018). Pengembangan Media Komik Berbasis CTL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 4(3), 789. https://doi.org/10.26740/jrpd.v4n3.p789-799
Satria, I. S. E., & Hastuti, H. (2021). Inovasi E-Comic Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Berlandaskan Kronologi Peristiwa. Kronologi, 3(4), 302–316.
Savila, F., Astra, I. M., & Muliyati, D. (2018). Pengembangan Komik Biografi Sir Isaac Newton Sebagai Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Aplikasi Paint Tool SAI. Gravity : Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Pembelajaran Fisika, 4(2), 36–45. https://doi.org/10.30870/gravity.v4i2.4031
Sawitri, E. R. (2022). Model Discover Learning Berbantuan Komik untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar. Uwais Inspirasi Indonesia.
Shomad, M. A., & Rahayu, S. (2022). Efektivitas Pemanfaatan Komik sebagai Media Pembelajaran Matematika. Journal Of Techonolgy Mathematics And Social Science, 2(2), 1–5. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i2.13156
Syahwela, M. (2020). Pengembangan Media Komik Matematika SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 535. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.235
Umarti, & Wijaya, H. (2020). Analisis Data Kualitatif. Sekolah Tinggi Teologia Jaffray.
Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 25.
Yonkie, A., & Ujianto, A. N. (2017). Unsur-Unsur Grafis Dalam Komik Web. Jurnal Dimensi DKV Seni Rupa Dan Desain, 2(2), 123–134. https://doi.org/10.25105/jdd.v2i2.2184
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 ALIFBATA: Journal of Basic Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Karya dalam Alifbata: Jurnal Pendidikan Dasar dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0).
- Pengguna bebas untuk menyalin dan mendistribusikan ulang materi dalam media atau format apa pun, me-remix, memodifikasi, dan mengembangkan materi berdasarkan ketentuan ini;
- Pengguna harus memberikan penghargaan yang sesuai, menyediakan tautan ke lisensi, dan menunjukkan jika ada perubahan yang dilakukan.
- Pengguna dapat melakukannya dengan cara yang wajar, tetapi tidak dengan cara yang menunjukkan bahwa pemberi lisensi mendukung pengguna atau penggunaan mereka.



