Pembelajaran PAI berbasis Multiple Intelligences
Studi di SDIT BIAS Giwangan, Yogyakarta
DOI:
https://doi.org/10.51700/mutaaliyah.v4i2.786Keywords:
pembelajaran, pendidikan agama islam, multiple intelligencesAbstract
Each child is born with different intelligence potential, so ideally the learning process can be held by respecting each type of student intelligence according to his nature. This study aims to determine the learning implementation applied to the learning of Islamic Religious education based on multiple intelligences at SDIT BIAS Giwangan. The researcher used a descriptive qualitative method to describe the data obtained using interview, observation, and documentation techniques. The validity of the data is checked by data triangulation. Furthermore, data analysis is carried out by data reduction, presentation, and conclusion drawing. The results of the study show that: 1) Learning planning is carried out with Multiple Intelligences Research and the preparation of a syllabus and RPP; 2) The implementation of learning is carried out in preliminary activities, core activities, and closing activities; 3) Learning evaluation is carried out by paying attention to the cognitive, affective, and psychomotor domains.
Downloads
References
Amstrong, T. (2013). Kecerdasan Multiple di dalam Kelas. Indelis.
Chatib, M. (2013). Sekolahnya Manusia: Sekolah Berbasis Multiple Intelligences di Indonesia. Kaifa Mizan Pustaka.
Dharin, A. (2019). Model Pendidikan Islam berbasis Multiple Intelligences di Sekolah Dasar. Didaktika Islamika : Jurnal Pendidikan Islam, 10(1).
Gardner, H. (2013). Multiple Intelligences. Daras Books.
Gunawan. (2016). Petunjuk Pelaksanaan Tahapan-Tahapan Pembelajaran. Rineka Cipta.
Hidayat, A. R. (20018). Pengembangan Multiple Intelligences di SDIT Harapan Bunda Purwokerto. IAIN Purwokerto.
Hidayati, T. N. (2016). Inovasi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences. Jurnal An-Nur : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1).
Hoer, T. R. (2007). Buku Kerja Multiple Intelligences. Kaifa.
Husna, D., Salsabila, U. H., & Ichsan, Y. (2020). Pendidikan Islam Berbasis Multiple Intelligence. Tadris: Jurnal Pendidikan Islam, 15(2).
Kadafi, U. (2015). Pendidikan Agama Islam itu Pendidikan Praktis. Teras Ilmu.
Muhaimin. (2009). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Rajawali Pres.
Munir, M., Sholehah, H., & Rusmayadi, M. (2022). PENTINGNYA PENDIDIKAN KARAKTER DI PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR. JOURNAL OF ALIFBATA: Journal of Basic Education (JBE), 2(1), 31–36. https://doi.org/10.51700/alifbata.v2i1.285
Putri, W. (2018). Pendidikan Berbasis Multiple Intelligences. Al-Ikhtibar ; Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(8).
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. PT REMAJA ROSDAKARYA.
Wahyudi, D., & Alafiah, T. (2016). Studi Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Madarris: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 8(2).
Wahyuni, S., & Tiurnauli. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Berbasis Multiple Intellgences di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 4.
Yaumi, M. (2012). Pembelajaran Berbasis Multiple intelligences. Dian Rakyat.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Difaul Husna, Oktri Pamungkas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
License Terms
Karya dalam Jurnal AL-Muta`aliyah dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0) dengan ketentuan sebagai berikut:
1) Pengguna bebas untuk menyalin dan mendistribusikan ulang materi dalam media atau format apa pun, me-remix, memodifikasi, dan mengembangkan materi berdasarkan ketentuan ini.
2) Pengguna harus memberikan penghargaan yang sesuai, menyediakan tautan ke lisensi, dan menunjukkan jika ada perubahan yang dilakukan.
3) Pengguna dapat melakukannya dengan cara yang wajar, tetapi tidak dengan cara yang menunjukkan bahwa pemberi lisensi mendukung pengguna atau penggunaan mereka.