APPLICATION OF THE DEMONSTRATION METHOD TO IMPROVE LEARNING OUTCOMES
PDF

Keywords

Metode Demontrasi
Hasil Belajar
Mata Pelajaran IPA Metode Demontrasi
Hasil Belajar
Mata Pelajaran IPA

How to Cite

Munir, Muhammad, and Hijriati Sholehah. “APPLICATION OF THE DEMONSTRATION METHOD TO IMPROVE LEARNING OUTCOMES”. Jurnal al Muta’aliyah: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 2, no. 2 (August 23, 2022): 28–32. Accessed February 12, 2025. https://journal.staidk.ac.id/index.php/almutaliyah/article/view/359.
Abstract

Abstract

The demonstration method is a show about the process of the occurrence of an event or object to the appearance of exemplary behavior so that students can know and understand it in real or imitation. In other words, the demonstration method is a practical method that is carried out by demonstrating or demonstrating to students related to the material or discussion when learning takes place. This study uses library research, using a qualitative descriptive analysis. The data collected is in the form of documents, namely articles or theses of the past five years. Based on the results of document analysis, that the Application of the Demonstration Method to improve learning outcomes in elementary school science subjects is very suitable to be applied in elementary schools

https://doi.org/10.51700/mutaaliyah.v2i2.359
PDF
References

Darsono. 2000. Belajar dan Pembelajaran. Semarang: IKIP Semarang Press.

Dewanti, Rahmi, dan A Fajriwati. 2020. “Metode Demonstrasi dalam meningkatkan Pembelajaran Fiqih.” URNAL PILAR: Jurnal Kajian Islam Kontemporer 11 (1): 88–98.

Diani Ayu Pratiwi, M P, M P Yosefina Uge Lawe, M P Muhammad Munir, M S Dr. Abdul Wahab, M P Gingga Prananda, M P Dr. Intan Safiah, M P Didik Efendi, et al. 2021. Perencanaan pembelajaran SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini. https://books.google.co.id/books?id=-%5C_A3EAAAQBAJ.

Endayani, TB, Cut Rina, dan Maya Agustina. 2020. “Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” Al - Azkiya : Jurnal Ilmiah Pendidikan MI/SD 5 (2): 150–58. https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v5i2.2155.

Hamzah, Amir. 2020. Metode Penelitian Kualitatif : Rekonstruksi Pemikiran Dasar Natural Research. Malang: Literasi Nusantara.

Haryati, Atik. 2022. “UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MELALUI METODE DEMONSTRASI PADA PEMBELAJARAN IPA RANGKAIAN LISTRIK SEDERHANA DI KELAS VI SEKOLAH DASAR.” JPG: JURNAL PENELITIAN GURU FKIP UNIVERSITAS SUBANG 5 (1): 58–64. https://doi.org/10.35569/jpg.v5i1.1249.

Kudisiah, HJ. 2018. “Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Gaya menggunakan Metode Demontrasi Pada Siswa kelas IV SDN Bedus Tahun Pelajaran 2017/2018.” Jurnal Ilmiah Mandala Education 4 (2): 195–202.

Malasari. 2019. “Peningkatan Hasil Belajar siswa pada materi gaya melalui metode demontrasi pada siswa kelas V Madrasah Ibtidaiyah Yaminas Loppe Kabupaten Luwu.” Journal of Teaching and Learning Research 1 (1): 21–32.

Munir, Muhammad, dan Ali Mahmudi. 2018. “Pengembangan perangkat pembelajaran geometri sekolah menengah pertama dengan pembelajaran berbasis masalah.” Jurnal Riset Pendidikan Matematika 5 (2). https://doi.org/10.21831/jrpm.v5i2.10036.

Nurjanah. 2017. “Upaya Meningkatkan Hasil Belajarn Siswa Melalui Metode Demontrasi Pada Konsep berbagai Bentuk Energi dan Manfaatnya dalam kehidupan Sehari-hari pada Mata Pelajaran IPA kelas 1 SD Negeri 58 Rejang Lebong.” Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar 10 (1): 22–26.

Sagala, Syaiful. 2011. Konsep dan Makna Pembelajaran untuk membantu memecahkan problematika belajar dan mengajar. Bandung: Alfabeta.

Sartini, Syamsiati, dan Hery Kresnadi. 2020. “Penerapan Metode Demontrasi Dalam Pemelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan dan pembelajaran 4 (7): 1–12

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 muhammad munir, Hijriati Sholehah Sholehah

Downloads

Download data is not yet available.