Manajemen Kompetensi Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas Iiib Mi Al-Ishlahuddiny Kediri Tahun Pelajaran 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.51700/alifbata.v5i1.985Kata Kunci:
Management, Teacher Competence, Reading Ability, Class III B StudentsAbstrak
Teacher competency management can be interpreted as a description of what a teacher must do in carrying out his work, both in the form of activities, behaviors and results that can be demonstrated in the teaching profession. This study aims to determine the competence of teachers in improving reading skills in the Indonesian language subject of class III B students of MI Al-Ishlahuddiny Kediri, what obstacles are faced by class teachers in improving reading skills in the Indonesian language subject of class III B students of MI Al-Ishlahuddiny Kediri. This study uses a qualitative descriptive research type with a psychological approach and a pedagogical approach. Data were obtained through observation, interviews, and documentation. The data that has been obtained by the researcher will then be analyzed through several stages, namely data reduction, presentation, and data verification. The results of the study show: 1) This study found that the competence possessed by class III B MI Al-Ishlahuddiny Kediri teachers can be said to be good, meaning they are said to be professional in carrying out their duties as educators, teachers have mastered the four teacher competencies starting from their ability to master pedagogical competence, personality competence, social competence, and professional competence, 2) The teacher's obstacle in improving reading skills in the Indonesian language subject of class III B MI Al-Ishlahuddiny Kediri students is the limited time in maximizing student learning achievements during the reading learning process.
Unduhan
Referensi
dkk, Y. K. (2021). Pengembangan buku pintar Cepat Baca untuk meningkatkan kemampuan Membaca anak kelas 1 Sekolah Dasar. jurnal pendidikan Islam, 74.
Fauziah, H. (2018). Upaya Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca Menulis Siswa Kelas MI. Jurnal: Pendidikan Islam, 57.
Febriana, R. (2019). Kompetensi Guru. Jakarta: Bumi Askara.
Febriana, R. (2019). Kompetensi Guru. Jakarta: Bumi Askara.
Hatta, M. (2012). Empat Kompetensi untuk membangun profesionalisme guru . valencia nizamia: ruko.
Hatta, M. (2018). Empat Kompetensi untuk membangun profesionalisme . Nizamia Learning: Sidoarjo.
Hatta, M. (2018). Empat Kompetensi Untuk Membangun Profesionalisme Guru . Nizamia Learning Center : Sidoarjo.
Husairi, H., & Suhaeli, S. (2023). The application of the inductive model of pictorial words to improve reading skills for class II Indonesian language subjects at SDI NW Lendang Bunga. Alifbata : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 23–28. https://doi.org/10.51700/alifbata.v3i1.434
iIllahi, N. (2010). Peranan Guru Profesional dalam peningkatan prestasi Siswa dan Mutu Pendidikan. Jurnal: Asy-Syuyiyyah , 20.
Indra, N. A. (2021). Kompetensi pedagogik guru dalam menggunakan pembelajaran dalam bidang studi sejarah kebudayaan Islam. Jurnal: Ikhtisar, 128.
Lubna. (2009). Peran kompetensi Mengajar Guru Dalam Motivasi Meningkatkan Belajar Siswa. Jurna: SOCIETY, 59.
Ma'arif, S. (2012). Guru Profesional Harapan dan Kenyataan . Semarang: Need Press.
Muhicht, S. (20111). Pengembangan Kurikulum PAI. Skripsi: STAIN Kudus.
mulyasa, E. (2011). Standar Kompetensi dan Serifikasi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nurliana, E. (2017). Peran Kompetensi Pedagogik guru dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal: Al-Hikmah pendidikan Islam, 271.
Ramayulis. (2005). Metodologi Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Sagala, S. (2009). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Pendidikan . Alfabeta: Bandung.
Sagala, S. (2009). Kemampuan profesional gurudan tenaga kependidikan . Alfabeta: Bandung.
Sahana, C. (2014). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT Refika Aditma .
Sari, W. H. (2021). Kompetensi Pedagogik Guru di Sekolah Inklusi di Indonesia Suatu Pendekatan Systematic. Ratna: Jurnal Kependidikan, 143-157.
Syamubi. (2019). Guru yang bermoral dalam konteks sosial budaya ekonomi, agama, hukum,dan budaya. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6.
Wawancara. (2024, november rabu). Wawancara peserta didik . (Fitriani, Interviewer)
Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Diskriptif Kualitatif Dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. Jurnal Quanta, 83.
##submission.downloads##
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2025 muti'ah muti'ah

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Karya dalam Alifbata: Jurnal Pendidikan Dasar dilisensikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA 4.0).
- Pengguna bebas untuk menyalin dan mendistribusikan ulang materi dalam media atau format apa pun, me-remix, memodifikasi, dan mengembangkan materi berdasarkan ketentuan ini;
- Pengguna harus memberikan penghargaan yang sesuai, menyediakan tautan ke lisensi, dan menunjukkan jika ada perubahan yang dilakukan.
- Pengguna dapat melakukannya dengan cara yang wajar, tetapi tidak dengan cara yang menunjukkan bahwa pemberi lisensi mendukung pengguna atau penggunaan mereka.



