Hubungan Durasi Bermain Game Online Dengan Minat Belajar Siswa Di SDN 03 Kembang Kerang Daya
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study was to determine the relationship between the duration of playing online games and students' learning interest at SDN 03 Kembang Kerang Daya. The research method used in this research is a quantitative approach with a correlation type. This research was conducted at SDN 03 Kembang Kerang Daya, with a sample of class IV, V, and VI totaling 27 students. Data collection was carried out using a research instrument in the form of a questionnaire in the form of a likert scale, interviews, observation, and documentation. The results of this study indicate that there is no positive and significant relationship between online games and students' learning interest at SDN 03 Kembang Kerang Daya. Based on the results of correlation calculations, it is known that r count < r table, namely 0.355 < 0.396. In other words, Ha is rejected and Ho is accepted. The magnitude of the relationship between online games and learning interest is only 12.60%, the rest is influenced by other factors outside of research.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Aisyah, A. (2017). Permainan Warna Berpengaruh Terhadap Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 118. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.23
Alam, M. F. (2010). Pengertian Game Online dan Sejarahnya. Pustaka Setia.
Anjayani, S., Susilowati, T., Prajayanti, E. D., & Mursudarinah, M. (2020). HUBUNGAN DURASI WAKTU BERMAIN GAME ONLINE DENGAN PRAKTIK PERSONAL HYGIENE PADA SISWA SMK NEGERI 2 SURAKARTA. Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan, 11(2). https://doi.org/10.33666/jitk.v11i2.361
Astawa, I. B. M. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Rajawali Pers.
Fadjarajani, S., Rosali, E. S., Patimah, S., Liriwati, F. Y., Nasrullah, N., Sriekaningsih, A., Daengs GS, A., Pinem, R. J., Harini, H., & Sudirman, A. (2020). Metodologi Penelitian Pendekatan Multidisipliner. ideas publishing.
Faizah, S. N. (2020). Hakikat Belajar Dan Pembelajaran. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(2), 175. https://doi.org/10.30736/atl.v1i2.85
Fajriani, N. I. (2017). Hubungan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika. Universitas Muhamadiyah Surakarta.
Jahja, Y. (2011). Psikologi perkembangan. Kencana.
Husairi, H. (2022). PERBANDINGAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK YANG MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR DENGAN YANG TIDAK PADA KELAS V DI MI NW LINGKUK BUAK LOMBOK TENGAH TAHUN PELAJARAN 2020/2021. Alifbata: Journal of Basic Education, 1(2), 17–32. https://doi.org/10.51700/alifbata.v1i2.252 (Original work published August 30, 2021)
Kustiawan, A. A., & Utomo, A. W. B. (2019). Jangan Suka Game Online Pengaruh Online dan Tindakan Pencegahan. AE. Media Grafika.
Mahmud, H. (2020). Psikologi Pendidikan. Pustaka Setia.
Munir, M., & Sholehah, H. (2023). Statistik Pendidikan : Teori dan Praktik. Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.
Mutiah, D. (2015). Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Kencana.
Na’ran, S., & Ahmad, M. R. S. (2019). Dampak Game Online pada Peserta Didik di SMA Negeri 4 Tana Toraja. J Sos Pendidik Sosiologi-FIS UNM, 3(2), 136–142.
Pebrianti, Y. (2021). Dampak Bermain Game Online Terhadap Kepribadian Sosial Anak SDN-Bahur Kabupaten Seruyan. IAIN Palangkaraya.
Pratiwi, A., & Yusnaldi, E. (2022). Analisis Pengaruh Game Online terhadap Kegiatan Sosial dan Minat Belajar Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(3), 4524–4530. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2867
Rahmawati, D., Mulyana, D., Amar, B. R., Lumakto, G., Wisesa, R., & Ameliah, R. (2020). Kecanduan game online: telaah hasil penelitian I.
Rohman, K. (2019). AGRESIFITAS ANAK KECANDUAN GAME ONLINE. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(1). https://doi.org/10.21274/martabat.2018.2.1.155-172
Salim, H. (2019). Penelitian Pendidikan : Metode, Pendekatan, dan Jenis. Kencana.
Setiawati, S. M. (2018). TELAAH TEORITIS: APA ITU BELAJAR ? HELPER : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 35(1), 31–46. https://doi.org/10.36456/helper.vol35.no1.a1458
Siti Nur Hayati, & Putro, K. Z. (2021). BERMAIN DAN PERMAINAN ANAK USIA DINI. Generasi Emas, 4(1), 52–64. https://doi.org/10.25299/jge.2021.vol4(1).6985
Slameto. (2013). Hubungan Kesiapan Belajar Siswa dengan Prestasi Belajar. Rineka Cipta.
Susanto, A. (2016). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Kencana.
Trisnani, R. P., & Wardani, S. Y. (2018). Stop Kecanduan Game Online Mulai Sekarang Mengenal Dampak Ketergantungan Pada Game Online Serta Cara Menguranginya. UNIPMA Press.
Young, K. (2018). Online Game Addiction Behavior in terms of Academic Self-Efficacy and Social Skills in Adolescents in Surakarta. Anime, 19(1), 1–15.
Young, K. S., & Abreu, C. N. de. (2017). Kecanduan Internet Panduan Konseling dan Petunjuk Untuk Evaluasi dan Penangan, terj " Helly Prajitno S & Sri Mulyantini S. Pustaka Pelajar.
Yusrina, J., & Yermiandhoko, Y. (2022). Pengaruh Adiksi Game Online Dengan Hasil Belajar Pada Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10.
Zaki Al Fuad, & Zuraini. (2016). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT BELAJAR SISWA KELAS I SDN 7 KUTE PANANG. Jurnal Tunas Bangsa , 3(2 SE-Articles), 42–54. https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa/article/view/625